تعداد تاکسی های خطی دزفول در حد استاندارد است Reviewed by Momizat on .  رویارجبی - هنردز: خیابان های مرکزی دزفول با یک نگاه کوچک که برانداز شوند اولین صحنه ای که در آنها خودنمایی می کند حضور خیل عظیم تاکسی های زردرنگ است که با ایجا  رویارجبی - هنردز: خیابان های مرکزی دزفول با یک نگاه کوچک که برانداز شوند اولین صحنه ای که در آنها خودنمایی می کند حضور خیل عظیم تاکسی های زردرنگ است که با ایجا Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار » اخبار خوزستان » تعداد تاکسی های خطی دزفول در حد استاندارد است

تعداد تاکسی های خطی دزفول در حد استاندارد است

 رویارجبی – هنردز: خیابان های مرکزی دزفول با یک نگاه کوچک که برانداز شوند اولین صحنه ای که در آنها خودنمایی می کند حضور خیل عظیم تاکسی های زردرنگ است که با ایجاد صف های طولانی در تکاپو برای جابه جایی شهروندان هستند یعنی در مناطقی مانند ۴ راه شریعتی، میدان امام و میدان مثلث که به علت تمرکز اکثر قریب به اتفاق مراکز خرید در آنها پرترددترین و شلوغ ترین نقاط شهر محسوب می شوند و همین امر کافی است برای هجوم تاکسی دارانی که برای کسب در آمد بیشتر و دسترسی آسان به مسافر آنجا را اصلی ترین گزینه برای اسکان خود تلقی کنند. موضوعی که شاید در نگاه اول زیرکی این گروه از رانندگان را نشان دهد اما با کمی تامل می توان دریافت که توقف تعداد فراوان تاکسی ها که موجب تراکم زیاد می شود عاملی برای کاهش درآمد آنها است .گواه این مدعا نیز تاکسی داران هستند که این روزها خود، موضوع را دریافته اند و بشدت از شلوغی خط های تاکسی می نالند و با ابراز ناخرسندی از کاهش درآمد بر ادعای مطرح شده صحه می گذارند. در کنار این حرفها موضوع دیگری که تاکسی داران را رنجور و معترض کرده وجود تعداد زیاد آژانس های تلفنی و بی سیم است که با افزایش بی رویه باعث بی رونق کردن بازار کار تاکسی های زرد رنگ شده و یا به قول معروف قوز بالا قوز شده اند.

تعداد تاکسی ها دوبرابر حدمجاز است

یکی از رانندگان تاکسی های خطی می گوید: ۱۲۰۰ تاکسی خطی در شهر وجود دارد که این تعداد بیش از ۲ برابر ظرفیت خطوط به نسبت جمعیت است.« منصور جودکی» که ۸ سال است در یکی از خطوط خیابان امام به مسافرکشی می پردازد ادامه می دهد: تعداد تاکسی های موجود در خط به قدری زیاد است که تا بخواهیم منتظر پر شدن  تاکسی های جلویی بمانیم نیمی از وقتمان هدر می رود و شاید در یک شیفت، بیش از ۴ بار هم نتوانیم مسافر سوار کنیم. وی تصریح می کند:  همین امر سبب شده که در آمد ما به حد زیادی کاهش یابد بگونه ای که گاه از صبح تا ظهر نمی توانم بیشتر از ۱۵ هزار تومان کسب کنم. وی اظهار می کند: با این حال هرروز نیز به گروه تاکسی های تلفنی اضافه می شود. معلوم نیست سازمان مربوطه بر چه اساس به آنها مجوز فعالیت می دهد در حالی که برای ما مسافر کمیاب است چه دلیلی دارد که هر چند وقت یک آژانس تلفنی جدید راه اندازی شود و یا یک فرد جدید به خطوط اضافه شود. افرادی که وقتی به آنها اعتراض می کنیم با بی اعتنایی می گویند از فرمانداری و سازمان نامه دارند.

افزایش بی رویه ای وجود ندارد

براساس آیتم های در نظر گرفته شده و با توجه به جمعیت شهر، وجود ۱۲۰۰ تاکسی خطی استاندارد و در حدنصاب قانونی است. رئیس سازمان تاکسیرانی دزفول با بیان این مطلب می گوید:  خیابان های دزفول در واقع همان خیابان های گذشته هستند که تعریضی در آنها صورت نگرفته است،  با این حال افزایش جمعیت، تردد زیاد و کمبود جای پارک سبب شده تا تعداد تاکسی ها بیشتر از حد مجاز تصور شود. « محمد صفاری پور» اظهار می کند: شاید دلیل قانع کننده تصور مذکور این باشد که تمام رانندگان تاکسی تمایل دارند در مرکز شهر حضور داشته باشند بگونه ای که حتی تاکسی های جدیدی که سامان دهی می شوند نیز در مرکز شهر متمرکز می شوند. همین تراکم  که خودشان ایجاد کرده اند سبب شده تا ظرفیت را بیشتر از حدمجاز بدانند، در حالی که اگر این تاکسی های خطی به صورت گردشی به مسافر کشی بپردازند و یا در نقاط مختلف شهر تقسیم شوند، می توانند درآمد مطلوبی بدست آورند. وی می افزاید: بارها رانندگان تاکسی را مجاب کرده ایم که در نقاط از قبل تعیین شده استقرار یابند اما به این امر تمکین نکرده اند. هرچند در چند ماه حضور در سازمان تمام تلاش خود را به کار گرفته ام تا با برنامه های بلند مدت این مشکل را برطرف کنیم بگونه ای که قصد داریم خطوط جدیدی را تعیین کنیم که تاکسی داران گردشی و حتی مازاد تاکسی های خطوط مختلف می توانند در صورت تمایل در خطوط جدید مستقر شوند. وی در پاسخ به اعتراض برخی رانندگان تاکسی که ادعا می کنند برخی از خطوط تعیین شده از سوی سازمان به علت تعداد کم ساکنان آن و دور بودن از مرکز شهر برای مسافر کشی مناسب نیست توضیح می دهد: این تصور اشتباه است چون اگر تاکسی داران برای مدتی در این خطوط ماندگار شوند و مسیرها را تقویت کنند شهروندان آن مناطق به حضور تاکسی ها عادت می کنند و فرهنگ تردد با تاکسی در آنها قوی می شود.

پلمپ آژانس های غیرمجاز

این مقام مسئول افزایش بی رویه آژانس های تلفنی و بی سیم را یک معضل در سطح کشور می داند و عنوان می کند: مسئولیت اخذ مجوز و نظارت بر آژانس های تلفنی در برخی شهرستان ها از جمله دزفول به اداره صنعت، معدن و تجارت محول شده و همین موازی کاری سبب شده تا عده ای بی توجه به سقف و سرانه شهرستان با رجوع به اتحادیه اصناف مجوز تاسیس آژانس های جدید را بدست آورند. رئیس سازمان تاکسیرانی دزفول می افزاید: بر اساس ماده ۹ قانون راهنمایی و رانندگی و به گفته وزارت کشور وظیفه حمل و نقل بار و مسافر صرفا بر عهده شهرداری ها و سازمان تاکسیرانی می باشد در حالی که اکنون اداره صنعت و معدن این مسئولیت را عهده دار شده است. خوشبختانه بعد از پیگیری های فراوان سرانجام در تیرماه امسال شورای عالی ترافیک کشور صورت جلسه ای را تعیین کرد که براساس آن مقرر شد که مطابق آیین نامه صادر شده مجددا حمل و نقل بار و مسافر به شهرداری و سازمان های تاکسیرانی محول شود. صفاری پور با اشاره به بند ۶ این آیین نامه بیان می کند:  در این بند به نیروی انتظامی شهرستان های مختلف اطلاع داده شده که تمام آژانس های تلفنی، بی سیم و حتی موسسات اتومبیل کرایه باید مجوز و پروانه خود را از سازمان تاکسیرانی اخذ کنند در غیر این صورت پلمپ می شوند، ما نیز این آیین نامه را به شهرداری منعکس کرده ایم تا با طی مراحل اداری و پیگیری های لازم این موازی کاری بین ۲ سازمان صنعت معدن و شهرداری برطرف شود.

تاکسی داران خطی امیدوار باشند

در شهری که مردم آن برای صرفه جویی در هزینه به تردد با اتوبوس گرایش بیشتری دارند وجود تاکسی و آژانس های بیشمار نه یک امتیاز مثبت بلکه یک معضل شهری است که اگر بخواهد روند رو به افزایش خود را ادامه دهد علاوه بر مشکلات ترافیکی و فرهنگی قطعا آینده شغلی عده زیادی را که تنها منبع درآمدشان از این راه است را با بحران مواجه می کند. هرچند با آیین نامه صادر شده بتوان به تاکسی های خطی نوید روزهای خوب را داد اما اگر قرار باشد که این دسته از تاکسی داران بر اصرار خود مبنی بر توقف در مرکز شهر پافشاری کنند و با وجود آن تراکم باز هم به دنبال یک درآمد مطلوب باشند سخت در اشتباه هستند چرا که ساده ترین امتیاز گردشی شدن و رجوع به خطوط جدید دستیابی به مسافرینی است که آژانس های تلفنی از غفلت و عدم حضور تاکسی های زرد رنگ  در برخی خطوط نهایت استفاده را می برند و مسافران آن مناطق را با خود همراه می کنند. بنابراین باید گفت تاکسی داران خطی اگر واقعا از وضعیت خود ناراضی هستند بهتر است به جای انتظار برای آمدن مسافر، خود به دنبال مسافر بروند.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1207

ارسال یک دیدگاه

بازگشت به بالا
دزفول ، شهرستان دزفول ، خوزستان ، هنردز ، هنر ، دز هنر ، دز ، استان خوزستان