روز سوم؛ هنوز خبری از سینمای امید نیست! Reviewed by Momizat on . روز سوم؛ هنوز خبری از سینمای امید نیست! رحیم قاسمی- خبرنگار اعزامی دزمهراب به جشنواره فجر : فیلم های روز سوم نیز در سینما شکوفه چنگی به دل نزد تا همچنان تماشاگر روز سوم؛ هنوز خبری از سینمای امید نیست! رحیم قاسمی- خبرنگار اعزامی دزمهراب به جشنواره فجر : فیلم های روز سوم نیز در سینما شکوفه چنگی به دل نزد تا همچنان تماشاگر Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار » اخبار ایران و جهان » روز سوم؛ هنوز خبری از سینمای امید نیست!

روز سوم؛ هنوز خبری از سینمای امید نیست!

روز سوم؛ هنوز خبری از سینمای امید نیست!

رحیم قاسمی- خبرنگار اعزامی دزمهراب به جشنواره فجر : فیلم های روز سوم نیز در سینما شکوفه چنگی به دل نزد تا همچنان تماشاگران به امید فیلم های بهتر در روزهای آینده صبر پیشه کنند!

حواشی:

  • برخی دوستان پیشنهاد داده بودند که از فضا و حال و هوای سینما شکوفه نیز تصاویری رو منتشر کنم. ولی هم از این باب که عکسبرداری و فیلمبرداری درون سالن سینما ممنوعه و به خاطر اینکار از مسئول سالن تذکر هم گرفتم! از فضای لابی سینما هم نمیشه عکس گرفت چون مردم نسبت به این مساله واکنش نشون می دن. خلاصه، نشد.
  • سربسته میگم که اخبار خوبی در رابطه با محتوای یکی از فیلم هایی که چند روز پیش در برج میلاد اکران شده، به گوش نمیرسه. ان شا الله به محض اکران این فیلم در سینما شکوفه در رابطه با صحت و یا عدم صحت این صحبت ها نظرم رو با شما در میون میزارم.

نگاهی به فیلم ها:

  1. “خداخافظی طولانی”: عاشقانه ای زیبا با ضرب آهنگی ضعیف و پیامی غیر قابل قبول!

خداحافظی طولانی فیلمی است از فرزاد موتمن کارگردان کارکشته سینمای ایران. این فیلم از لحاظ فرمی فیلمی خوش ساخت است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: « ماجرای مردی را روایت می کند که از اتهام یک قتل جنجالی تبرئه شده ولی جامعه و اطرافیانش هنوز به عنوان مجرم نگاهش می کنند. مرد که درگیر یک رابطه عاطفیست برای تداوم عشق و زندگی باید بر این بحران غلبه کند.»

«خداحافظی طولانی» همچنان در قلعه حسن‌خان/ آلبوم فیلم را ورق بزنید

بازیگر نقش اول این فیلم سعید آقاخانی است که بازی درخشانی انجام می دهد ولی ضعف قصه فیلم مقداری از توانایی بازی او را می کاهد. ضرب‌آهنگ فیلم بسیار پایین است و داستان فیلم به کندی پیش می رود به طوری که مخاطب را خسته و منتظر نگه می دارد. البته در نیمه دوم فیلم مقداری از این کندی ریتم کاسته می شود. این فیلم در ابتدای خود هیچ گره خاصی ندارد تا بتواند مخاطب را با خود همراه کند و بنابراین یک ایده خوب را که قابلیت پردازش مناسب را داشت،

«خداحافظی طولانی» همچنان در قلعه حسن‌خان/ آلبوم فیلم را ورق بزنید

در سطح معمولی نگه می دارد. نکته مهم دیگر در رابطه با این فیلم این است که به دلیل سکانس ها و دیالوگ های مبهم فیلم، مخاطب در برداشت خود از پایان بندی فیلم دچار ابهام می شد که این نیز نشان از ضعف پردازش پایان داستان دارد.

بازیگران فیلم خداحافظی طولانی در جشنواره فیلم فجر

عوامل فیلم «خداحافظی طولانی»:
کارگردان: فرزاد موتمن/ نویسنده: اصغر عبداللهی/ تهیه‌کننده: فرزاد موتمن، علی حضرتی/ مدیر فیلمبرداری: مرتضی غفوری/ طراح صحنه و لباس: جهانگیر میرزاجانی/ صدابردار: امیر نوبخت/ صداگذاری و میکس: ایرج شهزادی/ طراح چهره پردازی: میشا جودت/ جلوه‌های ویژه: آرش آقابیک/ تدوین: ژیلا ایپکچی/ مدیر تولید: میثم کائد/ منشی صحنه: زهرا تحقیقی / موسیقی: ایمان وزیری/ مجری طرح: نیما حسنی نسب/ مشاور رسانه‌ ای: شیوا آبا/ عکاس: مریم تخت کشیان
بازیگران:
سعید آقاخانی، ساره بیات، میترا حجار، نادر فلاح
  1. “شکاف”: یک سناریوی تلخ و غم انگیز با پایان بندی مبهم

فیلم سینمایی “شکاف” ساخته کیارش اسدی زاده کارگردان جوان کشورمان است. در خلاصه فیلم آمده است: «”شکاف” روایت زوج جوانی است که ناخواسته برای مدت کوتاهی از فرزند دوست خود نگهداری می‌کنند اما حادثه ای برای کودک باعث می شود که زندگی این زوج به بحران کشیده شود.»

این فیلم گریزی است به حفظ حقوق کودکان در خانواده ها و جامعه امروز. این فیلم نیز متاسفانه کیفیت مناسبی ندارد و علیرغم بازیگران مشهور آن به دلیل ضعف در سایر عناصر فیلم عملا فیلمی معمولی و غیر قابل توجه است. نوسانات زیاد در ریتم فیلم، روایت سطحی از شخصیت های فیلم، مشخص نبودن پیام و هدف فیلم از جمله مواردی هستند که این فیلم را تبدیل به فیلمی نسبتا ضعیف کرده است. نکته مهم دیگر پایان بندی فیلم است که به صورت بسیار بد انجام گرفته است و بنده به دو دلیل چنین نظری را در رابطه با پایان فیلم دارم. دلیل اولم به خاطر لو رفتن داستان فیلم قابل بیان نیست ولی دلیل دوم این است که مخاطب در پایان فیلم متوجه نمی شود که سرانجام زوج فیلم چه خواهد شد و در رابطه با دوراهی خود چه تصمیمی می گیرند؟ در کل این فیلم را فیلمی تلخ و دارای حداقل دستاورد می دانم.

کارگردان: کیارش اسدی‌زاده، فیلمنامه‌نویسان: کیارش اسدی‌زاده و شاهرخ کافی، مدیر فیلمبرداری: مجید گرجیان، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: سمیرا برادری، صدابردار: بابک اردلان، طراحی صحنه و لباس: ملودی اسماعیلی، طراح گریم: عباس عباسی، منشی صحنه: نائله شریفی، بازیگردان کودک: نوال شریفی، عکاس: مریم تخت‌کشیان، فیلمبردار پشت صحنه: امین آزمندیان، مدیرتدارکات: رضا راحت، مدیرتولید: جعفر عروجی، مجری طرح: سروش سرتیپی، تهیه‌کنندگان: علی سرتیپی و منیژه حکمت.
بازیگران : هانیه توسلی، بابک حمیدیان، پارسا پیروزفر، سحر دولتشاهی، امیرکیان نجف زاده، احسان امانی، علیرضا علویان، حسین راضی، مرتضی آقا حسینی، طوفان مهردادیان.
پی نوشت: مطمئنا انتقال نظراتتون به بنده در شیوه و کیفیت این روزنوشت ها تاثیر بسزایی میذاره؛ پس فراموش نشه.

  ****************************************

جشنواره فجر امسال و نگاهی به اکران فیلم ها و حواشی آن از دریچه دزمهراب

روز دوم؛ روز بد جشنواره در سینما شکوفه

رحیم قاسمی-خبرنگار اعزامی دزمهراب به جشنواره فجر : فیلم های روز دوم جشنواره آنقدر در نظرم بد جلوه کرده است که انگیزه و انرژی من را برای نوشتن کاسته است ولی چاره ای جز صبر رنج ها نیست. به قول شهید آوینی: «آرمان خواهی انسان مستلزم صبر بر رنج هاست». پس به امید تحقق آرمانهایمان قلم می زنیم و گوشه نمی گیریم.

حواشی:

  • خنده های پراکنده و خش و بش های تماشگران در اواسط پخش فیلم اول(تگرگ و آفتاب) نشان از عدم رضایت مخاطبان از فیلم داشت؛ حتی در پایان فیلم هم فقط عده اندکی فیلم را مورد تشویق قرار دادند که البته احتمال هم میدم که شاید این تشویق هم کنایه آمیز بوده باشه!
  • فیلم دوم(دوران عاشقی) که شروع شد، عده زیادی از تماشاگران برخی بازیگران را که نامشان روی پرده سینما نمایش داده شده بود را مورد تشویق قرار دادند. شهاب حسینی، لیلا حاتمی، فرهاد اصلانی، و همچنین خانم هایده صفی یاری تدوینگر فیلم. تا اینجا همه چیز عادی بود تا اینکه برخی حضار پس از نمایش هر اسمی بر روی پرده سینما او را با حالت طنز مورد تشویق خود قرار می دادند!! و این عمل پی در پی ادامه داشت!! خلاصه این عملشان اسباب فرح حضار را برای لحظاتی فراهم کرد!
  • راستی نظم فروش بلیتها و اکران فیلم ها امروز برخلاف روز گذشته خیلی خوب بود. البته اگه چشم نخوره!

نگاهی به فیلم ها:

  1. “تگرگ و آفتاب”: فیلمی که ناامیدمان کرد! / پرداختی ضعیف به ظرفیتی عظیم!

این فیلم اثر رضا کریمی، کارگردان جوان و نه چندان نام آشنای این روزه های کشورمان است. ژانر این فیلم دفاع مقدس است. داستان دو خطی فیلم اینگونه ارائه شده است: «یحیی که رزمنده جوانی است و برای یک مرخصی چند روزه به شهر آمده ناخواسته در موقعیتی خاص قرار می‌گیرد و تردید در اینکه در شهر بماند یا دوباره به منطقه برگردد.» این فیلم را من آنقدر ضعیف و غیر قابل قبول دیدم که حتی صحبت در مورد محتوای موجه با غیر موجه آن برایم سخت شده است. بازی های معمولی و سطح پایین البته به جز جواد عزتی. فیلمنامه بسیار ضعیف و غیر باورپذیر. به طوری که بعضی تصمیم های شخصیت اول فیلم با بازی بسیار ابتدایی یک بازیگر جوان و جدید. امیدوارم این کارگردان دیگر سراغ سوژه های دفاع مقدس نرود و اگر هم می رود اثر جدید او بسیار متفاوت از این فیلم او باشد.

تگرگ و افتاب

راستی چقدر جالب است که ما یک ظرفیت عظیم و ملی برای پرداختن در سینمای کشورمان به نام دفاع مقدس داریم ولی سوژه های دفاع مقدسی ای که انتخاب می کنیم، مسخره ترین سوژه ها هستند و پردازش های ما از بدترین پردازش ها از آب در می آید؟! بماند…!

عوامل فیلم «تگرگ و آفتاب»:

کارگردان، نویسنده: رضا کریمی/ تهیه کننده: رضا کریمی با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی/ مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده/ صدابردار: جواد مقدس/ صداگذاری: محسن روشن/ طراح چهره پردازی: مجید اسکندری/ طراح صحنه: حسین مجد/ طراح لباس: افسانه صرفه جو/ مدیر تولید: محمدصادق آذین/ تدوین: مهدی جودی/ منشی صحنه: جمشید خندان/ مشاور رسانه ای: بهناز شیربانی/ عکاس: علی نیک رفتار/ فیلمبردار پشت صحنه: میلاد سنایی

بازیگران: کسری عزیزا، پردیس احمدی، پریوش نظریه، جواد عزتی، اصغر همت، پیام دهکری، ناهید مسلمی، زهرا سعیدی، مهران احمدی، سحر قریشی

  1. “دوران عاشقی”: یک فیلم تکراری و غیر سینمایی!

“دوران عاشقی” ششمین فیلم علیرضا رئیسیان در مقام کارگردان است. دوران عاشقی یک درام خانوادگی است که در یک بستر اجتماعی روز اتفاق می‌افتد. تم مرکزی این فیلم موضوع عشق و خیانت است. بله درست فهمیدید باز هم موضوع خیانت!. تم اصلی بسیاری از فیلم های امروز سینمای ایران. سندرم خیانت آنچنان گریبان سینمای ایران را گرفته که معلوم نیست زمان رهایی از آن کی فراخواهید رسید. این فیلم حتی در بیان موضوع تکراری، کلیشه ای و تلخ خود نیز نتوانسته است از تکنیک های سینمایی بهره کافی را ببرد. شخصیت های این فیلم به خوبی پرداخته نمی شوند و درک مخاطب از آنان یک درک سطحی و ساده باقی می ماند. بازی برخی بازیگران مانند لیلا حاتمی و حتی شهاب حسینی نیز چنگی به دل نمی زند. البته درک من این است که مقداری از ضعف بازی بازیگران به خاطر این سات که فیلمنامه فیلم به خوبی از آنان به اصطلاح بازی نگرفته است.

تصاویری از پشت صحنه فیلم دوران عاشقی  با بازی لیلا حاتمی و شهاب حسینی!

تصاویری از پشت صحنه فیلم دوران عاشقی  با بازی لیلا حاتمی و شهاب حسینی!

کارگردان: علیرضا رئیسیان، فیلمنامه نویس:رویا محقق، مدیر هنری: مجید فخرایی، مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده، صدابردار: عباس رستگارپور، طراح چهره پردازی: سودابه خسروی، تدوین: هایده صفی یاری، طراحی صدا: رضا دلپاک، مدیر تولید و مجری طرح: مجید کریمی

بازیگران : لیلا حاتمی ، شهاب حسینی ، فرهاد اصلانی ، پرویز پورحسینی ، بیتا فرهی ، لی‌لی فرهادپور ، سوگل قلاتیان ، نسیم ادبی ، سعید داخ ، عاطفه للهی ، داریوش فائزی ، شهرام جمشیدی ، فرزان نجفی ، حمیدرضا حیات ، حسین کوهستانی و بازیگر خردسال با نام عرشیا خلج .

پی نوشت: برخی دوستان گفته بودن چرا داستان کامل فیلم ها رو توی تحلیل هام ننوشتم. من از این دوستان عذر خواهی میکنم چون گفتن داستان کامل فیلم قبل از پایان اکران عمومی، کاری حرفه ای و صحیح نیست چون داستان را برای مخاطب به اصطلاح لو میده و مولفان اثر نیز چنین کاری را نمی پسندند و حق آنان هم همین است.

                                                 ***********************************

    ***************************

رحیم قاسمی-خبرنگاراعزامی دزمهراب به جشنواره فیلم فجر: امسال قرار است ان شاالله هر روز نگاهی کوتاه داشته باشیم به فیلم های پخش شده ی بخش سودای سیمرغ(مسابقه) سی و سومین جشنواره فیلم فجر در سینما شکوفه ی تهران.

روز اول؛ شروع نسبتا خوب ولی با حاشیه جشنواره در سینما شکوفه

اولین گزارش ما نگاهی کوتاه و کلی دارد به اکرانهای روز اول بخش سودای سیمرغ در جشنواره سی و دوم و همچنین حواشی این اکران ها. روزی که می توان روز کارگردانان اجتماعی ساز جوان لقب بگیرد.

حواشی روز اول:

  • حدود ساعت ۱۹:۱۳ بود که رسیدیم دم در سینما شکوفه. یه صف طولانی دم در سینما واسه ی خریدن بلیط تک سانس تشکیل شده بود، ولی ما که از قبل بلیط فیلم ها رو خریده بودیم با عزت و احترام با عبور از کنار این صف طولانی وارد سالن انتظار سینما شدیم!!
  • همراه با مردم داشتیم کم کم وارد سالن نمایش فیلم می شدیم که به محض ورود متوجه شدیم که قبل از اینکه حتی یک سوم صندلی ها پر بشن، فیلم رو شروع کردن! عده ای هم بلافاصله با داد و فریاد شروع کردن به اعتراض! توجه کنید با داد و فریاد!؛ آپارات چی هم بعد از دیدن اعتراض مردم سریع فیلم رو قطع کرد و دوباره از اول پخشش کرد!
  • تیتراژ آغازین فیلم که داشت پخش می شد یه دفعه دیدیم که دو سه نفر به صورت پراکنده شروع کردن به کف زدن! منم هاج و واج مونده بودم که اینا دارن کی رو تشویق می کنن! خلاصه از بغل دستیم پرسیدم و متوجه شدم که اسم آقای محمود کلاری روی پرده نمایش بعنوان مدیر فیلمبرداری فیلم “کوچه بی نام” نمایش داده شده و چند نفر از علاقه مندان ایشون فرصت رو فراهم دیدن تا ایشون رو تشویق کنن! آقای محمود کلاری از فیلمبردان حرفه ای و زبردست کشورمون هستند که تجربه بسیار زیادی هم در این زمینه دارن.
  • خب دیگه حاشیه کافیه! داره فیلم شروع میشه… همه حواسها جمع باشه…!

نگاهی به فیلم ها:

  1. “کوچه بی نام”: فیلمی پر از مصیبت و تلخی با پایانی امیدوارانه!

این فیلم که کارگردان، نویسنده و تهیه کننده آن هاتف علیمردانی هنرمند جوان کشورمان است، فیلمی است که از ریتم و سرعت بسیار خوبی برخوردار است به طوریکه این ریتم سریع به کمک تعلیق های هنرمندانه ای که در فیلمنامه نگاشته شده است به خوبی مخاطب را روی صندلی سینما میخکوب کرده و ذهن وی را با خود همراه می کند. داستان این فیلم داستان دو خانواده است که در یک ساختمان دو طبقه در یک از محلات جنوب تهران مشغول زندگی هستند و با تلخیها و مصائبی دست و پنجه نرم می کنند. روابط عشقی غیرشرعی، تضاد گرایشهای سنتی پدر و مادر و گرایش های آزادی طلبانه فرزندان، قرائت های صرفا ظاهری و سطحی از دین و… از موضوعاتی هستند که در فیلم به آنها پرداخته می شود. به طور کلی فیلم قصد دارد به مانند بسیاری از آثار امروز سینمای ایران قسمتی از تلخی های جامعه را بر روی پرده سینما به نمایش بکشد؛ با این تفاوت که خوشبختانه در پایان بندی این فیلم سعی شده است روحیه امید را در مخاطب زنده کند و او را مغموم راهی منزل نکند! که از نظر من این نکته امتیاز بسیار مثبتی برای این فیلم محسوب می شود.

راستی طبق روال معمول سینمای ایران افرادی که در این فیلم بعنوان انسان های مذهبی معرفی می شدند، به هیچ وجه چهره خوبی نداشتند و رفتارهای دینی آنان به هیچ وجه نسبتی با اسلام واقعی نداشت و صرفا تقریرهای اشتباه از دین نمایش داده می شد و اثری از دین الگو نبود! به نظرتون چرا در سینمای ایران مذهب اینگونه نمایش داده می شود؟! بماند…

مشخصات فیلم کوچه بی نام:

هاتف علیمردانی
هاتف علیمردانی
فرهاد اصلانی، باران کوثری، پانته آ بهرام، فرشته صدرعرفایی، ملیسا ذاکری، ستاره پسیانی، محمدرضا غفاری، امیر آقایی، علیرضا استادی، فرخنده فرمانی زاده، حمیدرضا محمدی، پروین ملکی، علیرضا علویان، نیوشا جهانی، حسام رحیمی منش
  1. “شیفت شب”: یک فیلم تکراری و غیر سینمایی!

این فیلم داستان زنی به نام ناهید است که در خیابانهای تهران به دنبال شوهرش می‌گردد تا راز زندگی‌شان را کشف کند.

فیلم شیفت شب برخلاف کوچه بی نام اثری قوی نبود و حرف آنچنانی برای گفتن نداشت. یک فیلم با موضوعی تکراری، پرداختی ضعیف و روندی کسل کننده؛ البته موضوع فیلم موضوعی اخلاقی و قابل تحسین بود و و پیام آن شامل تقبیح نزولخوری، سرزنش طمع و عدم قناعت و… می شد ولی متاسفانه تکینک های سینمایی به خوبی در خدمت این موضوع قرار نگرفته بود. کارگردان این فیلم نیکی کریمی است که البته خود نیز در آن بازی می کند. داستان آن مربوط به زن و شوهری جوان است که برای مرد خانواده مشکل مالی پیش می آید ولی پنهانکاری او در این مساله زندگی آنان را به هم می ریزد و دلهای آنان را از هم دور می کند تا اینکه در پایان دوباره به هم رو می آورند و با هم به جنگ مشکلات می روند…

شیفت شب بیشتر به اثری تلویزیونی شبیه بود تا اثری سینمایی و شاید اگر این فیلم به جای سینما در تلویزیون نمایش داده می شد تفاوت چندانی احساس نمی شد. راستی چقدر تفاوت سینما با تلویزیون زیاد است…

کارگردان: نیکی کریمی

تهیه کننده: نیکی کریمی

نویسنده: نیکی کریمی، علی اصغری

بازیگران: محمدرضا فروتن ، لیلا زارع، سحر قریشی، امیرحسین آرمان، ترلان پروانه ، اکبر رحمتی، روح الله مهرابی ، شایان خلیلی و ….

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1207

ارسال یک دیدگاه

بازگشت به بالا
دزفول ، شهرستان دزفول ، خوزستان ، هنردز ، هنر ، دز هنر ، دز ، استان خوزستان